Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

En vanlig promenad med Timmy

Kategori: Timmy

Jag har inställningen att alla hundar kan arbeta, eller rättare sagt - VILL arbeta... Självklart måste man se till rastypiska egenskaper på vad som är arbete men det behöver faktiskt inte vara så svårt som många tycker. 
Ibland känns det som att bara för att hunden ska få jobba med de behov den har så måste det vara så svårt, man måste uppnå elitnivå, gå massor med kurser och bli bäst. Faktum är att man kan, under en promenad på en timme, låta hunden arbeta med 5 olika saker som den (och ni) har nytta av och tycker är roliga. 
 
Låt mig förklara genom att berätta om en vanlig promenad med Timmy (Malle på 5,5 månader). 
 
Redan när jag börjar förbereda mig för att gå ut vet Timmy att det är dags. Jag börjar klä på sig i snabbare takt än annars och tar på mig promenadkläder (de som redan är lite leriga). Sen går jag till skåpet - det där skåpet som det magiskt dyker upp roliga saker ifrån - hundskåpet. Jag plockar fram godispåsen som sätts runt midjan, klickern (som matte är handikappad utan), bollen på repet som är så kul att springa efter, den magiskt roliga kampleksaken som Timmy bara älskar och ibland också den roliga sökleksaken som är blå och grön. Nu kanske ni tänker - "varför alla dessa saker"... Vi kommer till det. 
 
Timmys sele åker på och kopplet i hand går vi ut till grinden. Där börjar allvaret - Timmy ska sitta ner innan vi går! Det gör han så glatt och gärna. Där kopplas Timmy. 
 
Det första vi gör på promenaden är att träna koppel, det varvas med att träna på att han ska gå "nära" på vänster sida. Vi har inga krav på hur han går så länge han tittar på mig och går på vänster sida så är vi nöjda. Men vi börjar alla promenader med att lugnt och sansat strosa en bit. När vi sen kommer ut på grusvägen där vi ser långt och vet att det i princip aldrig går någon så kopplar jag loss Timmy. Nu tränar vi på olika typer av övningar så som sitt, stanna, gå nära, inkallning osv, oftast med kampleksaken som belöning. Vi kastar boll som han tränas på att hämta. När jag börjar märka av att han börjar bli okoncentrerad (vilket en snart unghund blir ibland) så kopplar vi igen och går och strosar lite igen. 
 
Spår - när vi kommer ungefär en kilometer kommer vi till en åker. Det är en åker som inte används till något utan består av gräs och ogräs. Den åkern återkommer vi till nästan oavsett vilken slinga vi går så där passar jag på att lägga ut ett enkelt spår till Timmy. Så jag kopplar honom vid ett träd och ber honom att sitta och stanna. 
Jag lägger ut ett kort och enkelt spår på mellan 20-50 meter beroende på hur dagen känns, i slutet lägger jag ner hans boll på snöre som slutmärke. 
Därefter fortsätter vi vår promenad... 
 
Sök av föremål - Vi går runt och strosar och när han visar att han är på bushumör igen kopplas han loss och vi forstätter att leka lite och träna. När vi kommer fram till ett parti där vi känner att vi kan lägga ut en liten sökövning sätter jag ner Timmy och ber honom att stanna. Jag går bort en bit och lägger bort leksaken - den blå och gröna sökleksaken och går tillbaka till Timmy. När jag står vid honom vibrerar han av förväntan tills jag ger honom tillåtelse att söka. På kommandot "sök" flyger han iväg som ett skott och letar efter leksaken. När han hittar den berömmer jag massor och han kommer med den till mig och släpper på ett glatt "tack". 
Detta kanske vi gör 2-3 gånger. Timmy är dock tränad till detta sedan liten valp så han vet exakt vad han ska göra. 
 
Aportering/bära föremål - efter söket av föremålen kopplas Timmy och som belöning för gott utfört arbete får han bära sin kampleksak en bit. Det tycker han är roligt, ett tag, men det är under träning. 
 
Hämta kampleksaken - när vi kommer ut på ett fält där jag kan se långt bort släpper jag lös Timmy igen. Där tränar vi ofta på något som är en blandning mellan sök och att hämta något jag kastar. Jag sätter honom ner och ber honom att stanna - sedan går jag en bit bort och lägger ut hans leksak. Sedan går jag bort ifrån så att det formas en triangel mellan mig, Timmy och leksaken och antingen kallar in honom och när han kommer ger frikommando på att hämta eller att endast ge frikommando att hämta. När han har hämtat leksaken så leker vi kamplekar en stund. Detta brukar vi bara göra ca 1-3 gånger då den är ganska svår ännu. 
 
Lydnadsträning - under promenaden tränar vi på olika lydnadsmoment så som sitt, ligg, stanna osv.. Det bakas in i själva promenaden och utförs under lek och belöningar. Det vi gör som är lite annorlunda är att när Timmy inte riktiga lyssnar så går jag åt totalt annat håll utan att varken ropa, försöka bestraffa eller komunicera med honom. Följer han inte börjar jag springa och då kan jag lova att han hänger på. Det är ett bra sätt att få honom att följa med mig och hålla koll på vad jag gör. 
 
Upptagning av spåret - på vägen tillbaka vet Timmy exakt vart jag la ut det där spåret så han visar mig vägen dit (för jag tappar alltid bort början) och inväntar att vi ska börja (att matte ska vara övertygad om att vi är rätt) och Timmy plockar upp spåret på en halv sekund, hittar bollen - skiter i den och vill fortsätta och jag försöker förklara för honom att vi är klara nu så jag får nästan dra med honom därifrån... 
 
Sen går vi hem med en trött liten kille som helst av allt vill gå "nära" hela tiden.... 
 
När vi kommer hem är det viktigt att Timmy får vila - helst sova i någon timme innan han är på G igen ;)
 
Lät det svårt? Eller lät det som att vi gör för mycket? 
Glöm inte att detta är under en till en och en halv timmes promenad och övningarna är korta och roliga. Han får vila mellan med att bara strosa i kopplet och han får mycket avgöra om han är på humör eller inte (vilket han oftast är).
Det leder till roliga promenader, en lycklig hund som vill jobba tillsammans med mig. 
 
Tänk dock på att Timmy är tränad till att göra dessa saker separat från promenaden och därför kan dem. En hund som inte är van ska inte göra alla dessa sakerna, men vad hindrar dig från att lägga ut ett eller två spår i början på promenaden? Eller att lägga ut leksaken som hunden får leta efter? 
 
Timmy hämtar kampleksaken
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: