Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

Regn och äckel

Kategori: Att ha många hundar

Bläää!!!
 
Visst, när man har hund så får man stå ut med väder. Men jag måste säga att regnet som kommer är nog det värsta vädret som finns. Hundarna blir blöta, jag blir blöt och allt blir lerigt. Samojeder är tåliga i sig men inte ens de gillar regnet och leran. 
 
Idag körde jag några hundar. Tog två varv på kickbiken på ca 5 km per gång.. 
Coda och Polly fick springa ihop idag, brukar inte köra dem ihop men ville testa köra dem också. Våra olika hundar har olika styrkor och svagheter så ibland är det bra att skifta så att man ser dem tydligare. Polly är en jätte duktig draghund, verkligen, hennes styrkor är många. Hon visar mer och mer på ledarhundspotential i draget (ledarhunden är den som springer längst fram och "leder" de andra hundarna via förarens kommando) och lyssnar bra och har ett väldigt bra driv i språnget. Coda är ju självklart duktig (som vanligt) men man börjar märka att stjärnan i honom kommer fram lite för mycket ibland och han ska vara "bäst" vilket gör att han kanske ibland pumpar ut sig för mycket. Det är nämligen så att den snabbaste hunden är inte den bästa draghunden utan den hunden som håller bra tempo hela vägen och orkar springa mil efter mil är det man oftast strävar efter, självklart beroende på vad man vill få ut av det hela. I sprint (kortare distanser) vill man ju ha snabbhet men i medel eller långdistans vill man hellre ha uthållighet. Men det är ju en träningsfråga och när Coda har varit still för länge så vill han oftast springa av sig som fan en stund... Men det märks varför jag inte kör dem ihop, de har olika tempo och olika styrkor... Men det är bra att köra olika hundar ihop! 
 
Sen var det dags för Kira och Jerry. När vi kör brukar vi köra Jerry/Coda, Polly/Kira, Tellis/Nova när vi kör två och två. I storspann går de i samma positioner oftast men vi har börjat ta bak Coda för att utnyttja hans styrka och då springer han med Nova som är en bakhund (wheeldog = svenska - däckhund?). Vi har alltid de starkaste hundarna längst bak, de som är mest uthålliga springare i mitten och ledarhundarna längst bak. Kira och Polly går i mitten och längst fram går oftast Chilli och Jerry eller Coda och Chilli beroende på dagsform. Chilli brukar inte köras två och två då hon tränas i löpning av min bror. Ja nu blev det mycket hundar här.. 
Men i allafall så körde jag Kira och Jerry ihop idag.. Jag har ju inte kört dem så extremt mycket den sista tiden för jag har haft att göra med Timmy så Leo har kört dem mest och han har flera gånger påpekat hur jävla duktig Jerry är i draget. Jag har tänkt något i stil med "jaja jag vet att han är bra" men när jag körde honom idag så måste jag säga "WOOOW!!!!!".. Coda är ju bra men Jerry är till och med bättre (jag trodde ingen kunde slå Coda).. Vilken uthållighet, fart, glädje och vilja! En riktig stjärna! 
 
Kul var det att köra dem idag och nöjda blev de också! MEN så kommer man hem och hundarna ser ut som 7 svåra år! Vissa har bättre päls än andra men unghundspälsen blir alltid skitig.. Så skulle jag hålla på ute i regnet i trädgården och lämnar dem i hundgårdarna.. Och när jag sen tar in dom så är de som lermonster (ja jag överdriver) men att torka, blåsa och få rent 7 smutsiga och blöta hundar är inte roligt!! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: