Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

Min älskade familj!

Kategori: Att ha många hundar

Efter att jag skrev inlägget om hur stökigt och smutsigt det är att ha många hundar kände jag lite ångest. Tänk om alla bara tror att jag tycker att det är jobbigt! Så då måste jag endå berätta lite om fördelarna med att ha många hundar. 
 
Polarhundar - trivs otroligt bra i varandras sällskap. DU kommer aldrig att vara det viktigaste i hundens värld utan för polarhundar är det viktigt att få umgås med andra hundar. Den sociala biten att bara umgås, leka och vara med andra hundar är viktigare än vad man tror och det kan vi människor aldrig ersätta. 
 
Drag - är ju det våra polarisar gör. När man väl skaffat en måste man ju ha en till tills man plöttsligt har typ 7... Det går att låta hundarna arbeta då de arbetar tillsammans. Vi kör allt från 2-7 hundar samtidigt och det är ju verkligen det hundarna är födda till. Och JA det är mycket roligare ju fler de är! 
Det allra roligaste är att hundarna vill ju att det går fort och de har hört att matte verkligen uppskattar det så de kör allra helst på i så höghastighet att matte tappar andan och skriiiiiker av glädje (HJÄÄÄÄÄÄÄLP)!
 
Kärlek - när hundarna är nöjda och har fått leka, äta, jobba och bara vara hundar har de så enormt mycket kärlek att ge. Jag ska erkänna - kvällarna är det knökfullt i vår säng när vi tagit in alla och ska lägga oss. Vi har nämligen alltid mellan 6-7 hundar som sover i vårt sovrum. Vissa får bestämma själva men nästan alla väljer alltid sovrummet. Sova är ju endå socialt för hundar ;) Ibland så blir det dock lite översocialt när man inte får varken ha några kuddar ifred eller knappt kan röra sig.... 
 
Familj -. att komma hem till ett gäng polarisar så visar de verkligen vad de känner. Det är kul att jag kommer hem. Men skillnaden mellan att ha Samojed och Malle är att när jag kommer så säger Samojederna "tjena vad kul att du kommer" medan Timmy säger något i stil med "MAAAATTTEEEEE du har varit borta jäätteee lääännnggeee..." med gråten i halsen och ögonen tårfyllda... Samojederna är min familj och Timmy är min bebis... 
 
När man får besök - så visar alltid hundarna sin uppskattning genom att hälsa så vackert de kan med leriga tassar på deras rena kläder. Med uppskattning så menar jag till oss som bor här. För ni vet ju redan hur vi oftast ser ut om våra kläder och hundarna vill ju att besökarna ska känna sig som hemma här.. Visst är det snällt? Hade man inte haft 7 så hade de inte blivit så skitiga!!
 
Om man är sjuk eller trött - så är det ju jätte synd om oss människor. Så hundarna gör verkligen allt för att pigga upp oss genom att helst av allt leka hetsiga lekar oss i sängen eller så ljudligt som det går genom att skälla på varandra i sovrummet. De är ju bara för omtänksamma!
 
Fetma - när man har många hundar så kommer man inte ifrån att de verkligen vill se till att matte och husse inte blir feta eller lata. Vi gör ju så mycket för dom och de vill ju göra mycket för oss så för att se till att vi inte blir så feta så brukar de om vi glömt tex chipsen framme vara så snälla och äta upp dom. Allt för att vi ska må bra! Eller om vi lämnar några inne en stund så har de ju tid att lägga ut ett "skräp sök" genom att planerat riva sönder något och sprida ut det över hela huset. Helst en soppåse eller något som vi lämnat framme åt dem. 
Då när vi kommer hem har vi ett färdigt skräpsök i hela huset att aktivera oss med så att vi håller igång och inte blir lata! 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: