Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

Livet med många hundar

Kategori: Att ha många hundar

Jag stöter ibland (läs ofta) på folk som, när de får reda på att vi har många hundar, ofta frågar saker som "hur orkar ni?" och "är det inte jobbigt?". Jag berättar oftast inte för alla jag möter att jag har många hundar då jag faktiskt inte längre vet något bra svar på det. Med det menar jag att jag skulle kunna säga något i stil med "nej detta är det livet jag valt" men efter 7011 gånger känner det lite som att det inte längre ger samma klang som förut. För ibland undrar jag precis samma saker själv.... 
 
Ibland (läs lite mer sällan) stöter jag på folk som säger "åh jag skulle också vilja ha så många hundar" eller "det verkar så härligt att ha så många"... Ja det är ju lättare att svara på då hela frågan ger en mer positiv klang. För ja det är härligt och underbart - för det mesta! 
 
För att förklara lite mer i detalj så att alla förstår så har ju vi 8 hundar varav 7 är dragande Samojeder. Samojederna bor ute på dagarna och sover inne på nätterna. För att hålla det lite mer sällskapliga hos dom så varvar vi hundar inne på dagarna när vi är hemma. Då har vi alltid mellan 2-4 hundar inne på dagarna inklusive Timmy (som inte är Samojed). Vi har en rastgård och en stor hundgård där hundarna går ihop, men då det blir stökigt att ha för många ihop ska vi dela upp den men tills vidare varvar vi dem inne och ute och de som inte rymmer får ibland vara i rastgården. Vart det lättförståligt? 
 
När man har många hundar får man offra vissa saker i sitt liv, nu tänker jag bara ta upp några få saker man ska tänka på om man vill ha många hundar: 
 
De flesta kan väl i viss mån hålla med om att de helst skulle vilja ha ganska rent och städat runt sig i sitt hem. Alla kanske inte har extrem ordning men ingen vill bo i ett hem som är smutsigt. När man har många hundar som går in och ut och vi bor i Sverige så finns det något som kallas sand och lera. Oavsett hur mycket man försöker att sätta grus i hundgårdar, torka hundar, blåsa hundar eller undvika att de blir för smuttsiga så finns den där sanden ÖVERALLT! I din mat, på lampan i köket, på alla ytor som kan tänkas samla dam, på dina blommor i fönstret, i kylskåpet - ja överallt och inte minst på golvet!! Och man blir inte av med det heller. Det spelar ingen roll om man damsuger 5 gånger om dagen, sanden är överallt!!! Varje gång hundarna går ut och in så ser det ut som att man inte har städat på en vecka igen på golvet. 
Jag är en sådan som tycker om att ha rent runt mig men jag har fått offra lite sånt för att kunna klara av att ha hundarna inne. Vi damsuger mellan 1-2 gånger/dag och sopar ofta upp där hundarna har legat och på det moppar vi ungefär var eller varannan dag beroende på väder. 
Varje gång vi får gäster planerar vi alltid på hur lång tid det tag att damsuga och tvätta golvet samt hur länge det tar att torka och när innehundarna behöver gå så att golven är hyfsat fina när det kommer folk. Endå ser man minerna som säger något i stil med "städar dom aldrig"... 
Vi städar JÄMT och vi är inte dåliga på att städa men någon måtta måste det endå finnas. Förutom golven så är det alla lakan i sängen som vi tvättar ca 1-2 gånger i veckan (trotts att vi undviker att de ska gå in i sovrummet direkt efter att de kommit in), alla filtar på soffor, alla kläder man har.. Ja allt! 
Så nästa gång du ser mig och ser att jag är lite lerig om mina kläder... Snälla säg inget för det kanske var det renaste paret byxor jag hade hemma... 
För jag måste säga det en gång för alla - de flesta tror att det är hundhåret som stör och är jobbigt att städa. Men det är det allra minsta problemet. 
 
Sen kommer vi ju till det vi inte får glömma - hundarna! För att de ska slippa vara smustiga så blåser vi igenom den ca 1 gång i veckan från dam och sand - men de avger bara smuts och inte samlar.. 
 
Sugen på många hundar nu? 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: