Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

Hitta folk med Timmy

Kategori: Timmy

Då jag och Timmy har tränar föremåls söker eller föremåls uppletandet sedan han var ca 3 månader tänkte jag att vi skulle prova på att leta upp människa istället. Han förstår ju poängen med att leta upp något så det tänkte jag inte skulle vara så jätte svårt..
 
Innan frågade jag allmänt på FB om några sista minuten tips på hur vi skulle göra. Där fick jag en del tips och råd men då jag tränat på FS (föremåls söket) så länge kände jag att jag provar mitt sätt och om det inte går så testar vi något annat. 
 
Det hela börjar med att på vägen ut till platsen vi ska träna på går vi alltid på en grusväg. Leo skulle in i skogen en snabbis för att kolla in granen och när jag står där med Timmy och väntar får jag syn på ett vildsvin. Med den enorma respekt jag har för skogens djur så ropar jag snabbt till Leo att gå ut från skogen. Lite läskigt var det! 
Så vi fortsätter att gå.... 
 
Tanken var att vi lägger upp momentet på samma sätt som söket. En person håller i Timmy och den andra visar en leksak och ber honom att vänta. Men då tänkte jag istället för att Leo då skulle komma tillbaka så skickar jag ut Timmy för att "hitta husse"! 
 
Sagt och gjort står vi och väntar på att Leo skulle gömma sig och när han hade gömt sig släpper jag iväg Timmy på ett "hitta husse". Timmy springer iväg och rakt in i skogen. Plöttsligt ser jag något STORT springa ca 30-40 meter ifrån oss på vänster sida. Min tanke blir lite självklart - "vad håller Leo på med?"... 
Men det var ju inte Leo.. Det var en enormt stor kronhjort...... 
 
Jag tittar på Timmy - Timmy tittar på den... Han står en stund och funderar på vad i hela h**vete han ska göra.. Han blir ju självklart förvirrad.. Där står han och funderar på om han ska fortsätta leta eller kolla vad det var som sprang förbi. Jag tror att han hade fortsatt att arbeta, men vågade inte ta risken och kopplade honom igen och bad Leo komma fram och kampa med honom istället.. Något misslyckat försök!
 
Men jag blev otroligt imponerad över att han inte stack iväg! Duktig pojke! 
 
Så vi går vidare och vid nästa ställe så försäkrar vi oss att inte stöta på några fler djur så vi tjoar och tjimmar lite först.. Inga djur! Vi gör om samma sak men med lite kortare sträcka och Timmy lyckas direkt! 
Det är otroligt viktigt att han får lyckas med det han gör. 
 
Det roliga var att när Leo berömmer massor när Timmy hittat honom så tar han leksaken och går tillbaka till mig direkt. Timmy tyckte nog att det var jätte smidigt att någon stod och höll i saken han skulle hämta :P 
 
Detta testade vi några gånger och Timmy var ju klart klockren varje gång! 
 
Kul att ha en liten Mallekorv! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: