Blåtassens blogg

Välkomna till oss på Blåtassen :)

Skilnaderna mellan att träna Malinois och Samojed

Kategori: Allmänt

När jag skaffade Timmy hade jag självklart vissa förväntningar. Tidigare har vi haft både Kelpie och Schäfer blandis och andra hundar. Jag pratade mycket med folk som har rasen och träffade lite sådana innan. 
De förväntningarna jag hade var helt enkelt en brukshund med annorlunda arbets sätt än Samojeden. De har andra förstärkta beteenden och andra egenskaper. Då Timmy är den första bruksvalpen jag har haft så blev det ju extra spännande! 
Men oavsett vad jag förväntar mig när jag skaffat en annan ras så jämför jag med det jag är mest van vid, och det är ju självklart Samojeden. 
 
Den ras man har som mest vana vid blir ju någon form av "medelpunkt" för alla andra hundar man tar sig an. Och så blev det för mig med. Ofta är det saker som man jämför trotts att man egentligen inte ska eller borde. 
 
Så nu ska jag berätta lite vad JAG tycker är de största skilnaderna mellan raserna. Man kan vända och vrida på begreppen oändligt men jag väljer nu EN synvinkel och det är arbetsätt. 
 
"Alla barnen ville dra släde utom Timmy, för han är en Malle"
 
Samojeden är en fysiskt arbetande hund. De vill springa. Det spelar ingen roll hur mycket mental aktivitet de får för springandet är i sig det viktigaste behovet de har.
Mallen är en psykiskt arbetande hund. De vill arbeta med huvudet och nosen. Det spelar ingen roll hur mycket fysisk aktivitet de får för de har ett mycket större behov av att få jobba med skallen. 
 
"Alla barnen ville hälsa på den glada gubben i skogen utom Timmy, för han är en Malle"
 
Samojeder älskar folk! Ja de älskar verkligen människor. De är socialt engagerade i även främmande människor nästan oavsett hur de ser ut eller är. Det gör dem till usla vakthundar men som en draghund kan man inte ha ett spann som stannar upp och skäller ut folk som de möter i arbete. Visst måste de kunna ignorera människor men det finns ingen rädsla eller reservation alls. En annan anledning är för att man ursprungligen helt enkelt skulle kunna dela på många hundar bland människor och kunna låta hundarna jobba både med andra människor och hundar. Däremot har Samojeder tillräckligt mycket värdighet och självständighet att de ofta väljer vilka som förtjänar deras respekt och inte. Men en glad röst och gos charmar endå de flesta Samojeder.
Mallen älskar sin familj! Men andra människor kan lika gärna få finnas någon annanstans. De är helt enkelt inte av intresse om de inte möjligtvis har något man vill ha, så som något ätbart. Då är de värdefulla tills de har fått det som de vill ha och sedan tappar människorna värde igen. Det är helt enkelt inte intressant med andra människor. Om det dyker upp konstiga människor i skogen måste man enligt Mallen kolla ifall det kan vara något hot. För vem vet, det kanske står en yxmördare mitt ute i skogen? Mallen ska ha, på grund av arbets sättet, en reservation mot främmande och kunna vakta. Detta gör Mallen till en utmärkt vakthund som värderar sin ägare till något som ingen kan slå! Oavsett om ägaren behandlar hunden bra eller inte. Mallen ska helt enkelt vara suspekt mot omvärlden och kolla av läget innan den agerar. 
 
"Alla barnen gick förbi den fladdrande ballongen utom Timmy, för han är en Malle"
 
Samojeder i arbete, i ett storspann tex SKA inte stanna upp för varje liten ny sak som dyker upp. De har inga rädslor mot nya saker och de bryr sig helt enkelt inte tillräckligt mycket för att ens stanna upp och tänka. Det finns heller inga naturliga hot mot en Samojed. Oavsett om det är en gigantisk häst, älg eller en fladdrande ballong. Och skulle det dyka upp en vildsvin i skogen, då tar man bara och sticker därifrån. Det är liksom ingen ide att hettsa upp sig över småsaker tycker en Samojed. 
Mallen i arbete ska kunna ta in alla små intryck och kolla av allt som är annorlunda. De ska snabbt kunna reagera och agera på små retningar. De är snabba i tanken och har en inbyggd rädsla för nya saker (Neoteni) vilket gör dem mer vaksamma och allerta i sitt sätt att jobba. En Malle som i arbete, så som bland annat tjänstehundar, inte reagerar på småsaker kan hunden missa många detaljer som är avgörande för ett gott arbete. En malle som tränas självständigt i någon form av arbete ska kunna agera vid någon form av hot. De måste även ha någon typ av egenkontroll och inte agera för snabbt men de ska vara vaksamma och snabba. 
 
"Alla barnen ignorerade den flygande bollen förutom Timmy, för han är en Malle"
 
Samojeder har något som kallas för hög jaktlust. Dock är de mer av jakt än kamp som de är ute efter. Ser de en hare när de är lösa så springer de mer än gärna efter. De flesta har väl hört om någon Samojed eller polarhund som har sprungit efter och fällt något typ av vilt. Vi har dock bara fått lite fåglar, möss och ett och annat mindre gnagardjur. Samojeden har också mycket av det vi kallar "vall" vilket gör att boskapsdjuren brukar få vara ifred och kan istället vallas. Vi hade en Samojedhane som bland annat en gång rymde och stack till grannen  (ca 1,5km bort) och vallade deras får. Jaktlusten nyttjar vi i arbetet med Samojeden. Det finns inget nedärvbart beteende som heter "dragvilja" eller "draglust" och därför använder vi andra beteenden och egenskaper i draget. Det de jagar ska vara levande och när det väl ligger så kan det kollas av om det går att äta men ja, som ni vet är ju inte bollar eller andra diverse leksaker ätbara (även om vissa kan få lust för att äta dom i brist på roligare). Dock kan man se hundar i konkurens situationer springa med byte i munnen. Det är dock något annat och liknas mer vid en typ av jaktlek blandat med konkurrens om bytet. Hundar kan även kampa med varandra om byte men där gäller samma sak även om det kan vara i lek. 
Mallen har en låg retningsgrad och stor kamplust. Det innebär att de lätt reagerar och "går igång" på olika s.k. retningar, så som en flygande boll till exempel. De har också det som många kallar för "föremålsintresse" vilket grundar sig i byteshantering, hämtande av byte osv som man har förstärkt hos hunden. De har lägre jaktlust än Samojeden om man tittar på intresset att söka upp och förfölja vilt men en högre tendens att agera vid närstrid. Även en förhöjd lust för dödande som ruskande av byte, bärande av byte och uppsökning av eventuellt byte.
Detta gör alltså att Mallen har en stor motivation till föremål och springer mer än gärna efter och hämtar bollar, leksaker osv. De älskar att leta upp föremål eller personer. Det många även nyttjar i "dödande och kamplust" är skyddsarbetet med Mallen.
Vallningen som Mallen har är nog länge sedan blivit bortprioriterad i aveln. Jag skulle nog aldrig släppa in min hund till några får! Däremot kan man vid invänjning plocka fram dolda beteenden hos Mallen genom att intruducera valpen tidigt till får och på så sätt få fram och utvecka sådana typer av beteenden som finns hos dem. Men då Mallen inte är det första valet för någon som ska valla så är detta sällsynt! 
På grund av de höjda dödarbeteenderna, snabba reaktionerna och låga retningströskeln blandat med stor kamplust har man fått fram en perfekt brukshund för många typer av arbeten. Men jag måste säga att jag ibland blir förfärad av dess extrema egenskaper då Mallen verkligen är så otroligt känslig! 
 
Jag tycker själv att Samojeden är en otroligt enkel och trevlig hund. Skulle jag välja att ha en familjehund som inte ska arbeta för mycket skulle jag främst välja Samojeden framför många raser. Väldigt mycket på grund av att de är så positiva och stabila i sitt sätt men även på grund av att man helt enkelt inte har avlat på några extrema beteenden. Självklart skulle jag vilja ha lite mer föremålsintresse i dem och med riktad avel skulle det gå att få fram. Men detta anser jag endå vara lite onödigt som ett avelsmål. 
I arbets syfte är Mallen en perfekt träningskompis! Jag själv har lärt mig så otroligt mycket av Timmy och vi har väldigt roligt ihop. Men i vardagsituationer är Mallen mycket svårare. Kan vara för att jag inte prioriterar någon form av lydnad utan vill ha lyckliga hundar som kan säga vad de vill.Det betyder inte att vi inte har några regler utan att jag går ifrån gränserna för vad som är mänskligt rätt eller fel och lär mig förstå vad hunden vill och hur den fungerar. Skilnaden så SÅ stor att med Samojeden måste man försöka dämpa dess förmåga att ta egna initiativ medan med Mallen måste man se till att den får tillgång till att FÅ ta egna initiativ. Hundar ska ju trotts allt vara hundar och inte några köttrobbotar på fyra ben! 
 
Det finns mycket mer att skriva om skillnaderna i raserna och hundtyperna men jag väljer att avsluta här. 
 
/Eliza 
 
Timmy i arbete
 
Jerry i arbete
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: